Saltar a continguts

/UNZIP

Navegació

Menú principal

Corrent continu

Convofest 2019


CORRENT CONTINU

La posada en marxa d'aquest projecte educatiu l'any 2018 provoca un canvi de focus sobre com el centre d'art ha de pensar les seves accions i com aquestes es poden dissenyar i proposar des d'un punt de vista inclusiu. El seu objectiu últim és investigar sobre pràctiques integrades per convertir, en la mida del possible, el centre d'art en un espai accessible, així com les seves activitats i accions.

El projecte Corrent Continu aglutina les tres diferents tipologies d'activitats educatives que s'impulsen des del centre, ja que és així com ens imaginem el nostre programa: un circuit sense fi, en què les experiències i les persones es connecten i desconnecten depenent dels seus interessos o de les activitats en què es volen integrar.

Aquestes han estat algunes de les preguntes que han generat el canvi de perspectiva de les propostes educatives que impulsem des del Centre d'Art Torre Muntadas:

Tenen sentit activitats educatives pensades des de la difusió, on la connexió entre participants i projectes és tan esporàdica que no suposen cap tipus d'experiència transformadora? Quina és la responsabilitat dels equipaments públics en relació a la ciutadania i el territori? I la dels centres culturals i educatius quant a diversitat? Com podrien pensar-se els programes, accions, comunicacions, exposicions i dinàmiques de les propostes educatives perquè siguin inclusives?


Exposició i espai de trobada

A partir del 18 de febrer de 2020, s'exposa al centre educatiu Can Rigol un recull de les experiències viscudes amb el projecte, configurant un espai que serveix de difusor i de punt de trobada entre agents interessats a obrir un debat sobre diversitat i les seves aplicacions a centres culturals i educatius. L'exposició està realitzada en gran part pel centre d'art, però també s'ha comptar amb la participació de les persones que van estar implicades al projecte, de manera que no fos només la veu de Torre Muntadas la que expliqués el que s'havia viscut sinó que també es tinguessin presents i es fessin confluir els diferents punts de vista. La selecció de material i experiències es va decidir amb la participació de les alumnes de Can Rigol, educadores, famílies i professionals que van compondre els equips de treball.

Del 18 de febrer al 31 de març
Centre Educació Especial Can Rigol – Espai Cafeteria
Horari: dimarts i dijous de 10.30h a 12.30h
Consulta calendari i disponibilitat de les trobades a unzip@elprat.cat



Objectius principals i metodologia

Els nostres objectius principals són generar pensament crític tot fomentant estratègies en què les persones puguin decidir què volen, què els agrada, què esperen, etc.; encomanar motivació, deslligant-nos en la mida del possible de l’actual i comú “cultura de la por”, la qual ens atura al primer esforç i no ens permet buscar de forma proactiva allò que necessitem; obrir el pensament a través de la curiositat per veure i viure noves experiències i punts de vista; entendre l’error com un resultat possible més i no com un fracàs, sinó com el punt d’inici d’un rumb diferent, acceptant les crítiques i criticant en base a una construcció positiva; generar consciència de responsabilitat assumint les nostres pròpies decisions, i entenent que aquestes tenen conseqüències i que repercuteixen als altres; i entendre i viure el món, la natura i tot el que la composa com un bé comú, des d’una perspectiva ecològica i feminista.

Fem servir l’art com una metodologia que fomenta aquesta curiositat per la vida; que ens propicia un camp de proves segur on tot és possible, on tot pot confluir i expandir-se, relacionat diferents interessos, idees i forma de fer; com a cerca i investigació; i com a eina amb la que confrontar i canviar els models de pensaments establerts, generant noves estructures riques i interconnectades.

Però també treballem l’art com un bé i un fi en si mateix, com un posicionament actiu i positiu, com a forma de ser-hi al món, com un estil de viure intencionadament.

Formen part de Corrent Continu:

• Art en Família
[vés-hi]



Experiències puntuals obertes a la ciutadania amb infants d'entre 4 i 9 anys. Diferents sessions al llarg de l'any amb continuïtat i fil conductor, tot i que les persones participants tenen l'opció de seguir-les o connectar-se i desconnectar-se. Cada activitat és independent, comença i acaba en un matí de diumenge d'11.45 a 13.15 h al Centre d'Art Torre Muntadas.

Treballem, investiguem i juguem. A través de l'art, connectem amb altres branques del coneixement i ens fem preguntes sobre el nostre entorn i les formes de fer establertes.

Ens fiquem a la pell dels/les investigadors/es que som, i observem el que ens rodeja des d'una òptica creativa relacionada amb altres formes de veure i viure el món, construint processos educatius i artístics més enllà dels rols convencionals i on tots els agents som teixidors de l'experiència.

Tot en un medi creatiu, amb treball col·lectiu i familiar
.

• La Transformadora

Projectes trimestrals que posen en relació les propostes d'arts visuals que s'impulsen des de Torre Muntadas amb centres educatius de la ciutat per transformar-se mútuament a través de l'aula o d'una assignatura.

Edició 2019
Art en família - Can Rigol

En aquesta primera experiència es van posar en connexió el projecte del centre Art en Família (a través del seu equip d'educadors format per David Faure i Inés Clapés), les aules P2, F1 i F2 de Can Rigol (formades per les professionals docents i infants i joves entre 6 i 17 anys amb diversitat física i intel·lectual), el col·lectiu artístic Lo Relacional (catalitzador de relacions i pràctiques que transiten entre l'educació, la creació cultural i la dinamització comunitària), i Puri Núñez (estudiant en pràctiques del màster universitari d'Educació i TIC (eLearning) ofert per la UOC.

Objectius

Els objectius del centre d'art eren aprendre a treballar el propi programa des d'un punt de vista més inclusiu atenent a la diversitat d'usuaris/participants, i en relació amb les famílies en aquelles activitats educatives dirigides a infants; i a Can Rigol es volia treballar més amb l'art a les aules, posant en pràctica noves metodologies i relacionant el seu programa pedagògic amb el programa del centre d'art.

Estructura del projecte: retroalimentació i confluència

La forma de fer confluir els dos projectes va ser establir un petit pont entre les famílies usuàries del projecte Art en Família i les famílies de Can Rigol, assajat a banda i banda accions i metodologies, per veure si realment funcionaven i eren inclusives. La retroalimentació dels dos contextos es va generar a partir d’espais de contacte i intercanvi entre els continguts de les sessions a l’aula del centre educatiu i del cicle d'activitats Art en Família: temàtiques, activitats proposades, metodologies i experimentacions es compartien en ambdós espais, connectant les unes amb les altres, reproduint formes de fer, deixant-nos missatges en ampolles… Les sessions es van desenvolupar a cada centre liderades per l’equip encarregat (a Can Rigol, el col·lectiu Lo Relacional; a Art en Família, David Faure i Inés Clapés) tenint com a punt de connexió intermedi constant l’equip /Unzip i Puri Núñez.

Què ha passat?


El resultat ha estat múltiple, entre d'altres: desenvolupament d'accions educatives als dos centres públics, posada en pràctica d'accions i metodologies, traspàs de coneixements i experiències, repensament de què significa fer inclusives les accions educatives del centre d'art, i primeres passes per tratar de comunicar de forma més plural els projectes que s'hi porten a terme

Part d'aquests aprenentatges queden reflectits en l'eina virtual elaborada per Puri Núñez "Pràctiques educatives inclusives en contextos culturals", la qual és un curs introductori d'autoaprenentatge i autoavaluació sobre el grau d'inclusió actual del nostre projecte o programa, tot situant eines i informacions inicials per tal de treballar des de la diversitat.

• Torre a IntersECCions [vés-hi]

En el marc del Programa IntersECCions, el Centre d'Art Torre Muntadas treballa conjuntament amb l'Escola d'Arts del Prat i alguns centres educatius de la ciutat en el disseny i implementació de projectes artístics dins de les escoles.

El nostre objectiu és relacionar processos educatius i creatius posant en marxa les transformacions que això activa, incorporant-les en la mida del possible a les accions que s'impulsen des del propi centre; i difondre i fer extensius a la ciutat els aprenentatges i estratègies viscudes treballades de forma conjunta.

Edició actual

En el curs escolar 2019-20, els tres agents implicats (Centre d'Educació Especial Can Rigol, Escola d'Arts del Prat i Centre d'Art Torre Muntadas), treballem plegats per aprendre, discutir i rellegir les obres d'art.

L'eix es planteja al voltant de la qüestió de la legitimitat de l'art dins els centres artístics que sovint, ofereixen una mirada única per observar les obres exposades. Aquest projecte aporta unes altres mirades de l'alumnat des de la pluralitat funcional, trencant les jerarquies establertes entre lectures de l'art des de professionals i trencar amb la idea de l'artista com algú llunyà. És per aquest motiu, que es treballaran, entre d'altres, amb artistes locals vinculats a Torre Muntadas.

L'objectiu final del projecte és que el grup d'alumnes, organitzi una visita guiada per l'exposició "SUPERSIMETRIA" que lidera Torre Muntadas per mostrar una lectura dels treballs realitzats per artistes des d'una mirada afectiva.

Consulta el projecte complet al web d'IntersECCions [vés-hi]

Edicions anteriors

Curs 2018-19 Benvingudes al Nou Canricafé! [vés-hi]

------------------------

(Centre cultual educatiu integrat )


 
© /UNZIP - Arts visuals al Prat - -